Ett Frisör Besök.

Det här med att gå till frisören har för mig varit väldigt jobbigt genom livet, inte för att jag är rädd för att klippa mitt hår utan för att jag är rädd för att resultatet inte ska vara som jag vill att det skulle bli. Och ja, jag kan räkna gångerna jag varit nöjd på mina fem fingrar faktiskt.
 
Du sätter dig där i stolen och har en tanke på hur du vill ha det och har sådana förväntningar på att det ska bli så bra som bilden i ditt huvud men när du börjar se resultatet är det verkligen inte så du tänkt dig att det färdiga resultatet ska vara.
 
Varje gång tänker jag då, "Varför har jag än en gång satt mig här?".
 
Tänker många gånger om, vad jag sa att jag ville ha det och hur jag sa det och om man kunde misstolka det jag sa till något annat. Men nej, kommer aldrig på vad som kunde misstolkas av det jag sa. Utan klippa minsta lilla blir flera centimeter och färgen som läggs i blir en annan färg/nyans men aldrig den nyansen jag vill ha. Sedan någon vecka sedan har färgen tvättats ur och ser ännu gräsligare ut.
 
I tisdags var jag tillbaka hos min frisör och frågade och sa att jag inte var nöjd med vad som gjordes för de två veckor sedan jag var där. Kan säga att jag hade en grå gul ton på mitt hår då men idag har jag mina guldiga toppar tillbaka. Det första jag fick till svar att jag kunde få en ny tid att tona om det, men nja tänkte jag, de var jag ju inte jätte intresserad av då det säkert skulle bli lika dant igen både tänkte jag och sa till tjejen.
 
Började sedan förklara att verken toningar eller färg brukar fästa på håret mitt men tyckte att det borde det då det är så poröst och borde dra till sig allt man sätter på det. Då frågade hon en av de andra frisörerna och frågade henne hur man skulle göra. Hennes första fråga var om vi hade egen brunn? Och ja det är ju klart jag bor ju på landet och detta vet denna frisör om då hon har min mamma som kund, de dummaste är att jag och min mamma har exakt samma hår men hennes färgningar blir hur bra som helst och håller länge. Så varför inte mina?
 
Frisören sa att jag hade för mycket kalk, magnesium och andra metaller i vattnet som gör att inte håret tar upp färgen/ tvätta ur sig väldigt fort. Fick rådet att använda askorbinsyra utspätt i ljummet vatten och att detta ska göra håret snyggt igen.
 
"Okej" tänkte jag och gick där ifrån. Gick och köpte askorbinsyra och ska se om det hjälper. Har nu testat och nej det blev tusen gånger värre, nu har jag verkligen typ orange guldigt hår, alltså ännu värre emot vad jag hade innan jag gick till frisören.
 
Till denna lilla beskrivning gällande denna situation undrar jag varför inte frisören frågade vad jag hade för vatten innan hon började med färgningen. Hade hon frågat hade jag inte behövt lägga de pengarna jag la på det här utan sett och accepterat att det faktiskt inte går att fixa mitt hår utan det kommer vara såhär vad jag än gör för att vi har de vattnet vi har.  
 
Ibland undrar jag om frisörerna nu för tiden bara vill pumpa pengar på oss kunder men inte tänker på konsekvenserna som faktiskt kan hända med håret. Som för fem år sedan då jag blekte slingor i håret och  tappade i stort sett stora delar av håret för att mitt hår är konstigt. Eller när jag skulle färga håret igen efter att den mörka färgen hade tvättats ur och min utväxt fick ingen färg vad frisören än gjorde.
 
Jag har säkert konstigt hår men att det ska bero på vattnet tycker jag är sjukt konstigt och en väldigt dålig förklaring till att mitt hår är som det är. Senare i livet kanske man får svar på vad som faktiskt är problemet.
Ska hädanefter bara gå och klippa mig hos frisören, ska aldrig mer lägga pengar och tid på att försöka fixa färgen på mitt hår utan det få förbli orange guldigt. Jag som är så himla sugen på grått hår i en riktig askig ton.
 
Jag får vänta och se vad framtiden har att erbjuda för mig och mitt hår!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0