Utvädering!

För några veckor sedan skrev jag vad jag hade för mål för Kajsa och hur jag tänkt lägga upp mitt sätt att planera min träning med henne. Tänkte utvärdera och berätta lite i hur det går.
 
Som sagt så skrev jag att jag skulle skriva veckans schema och sedan försöka följa det och det går faktiskt mycket bättre med ridningen när man känner att man planerar. Jag får ofta in 2 tränings pass i veckan och varvar det med uteritter och vila.
 
Då jag inte jobbar så mycket nu så tar jag ridningen och stallet mer som ett jobb och det tycker jag är väldigt skönt. Så Kajsa vilar inte så mycket längre utan rids näst intill 6 dagar i veckan och har oftast 1 dag ledigt när det faller in bra. Det känns väldigt bra då det känns som att jag och Kajsa blir mer och mer samman svetsade och att vi faktiskt kommer en bit på vägen till de mål vi har. Det känns väldigt roligt och jag är så himla lycklig att jag har kvar min underbara häst!
 
Ville även berätta att halm plus hö metoden funkar väldigt bra på Kajsa, hon är så himla fin nu. Inte bukig och uppblåst utan smal och graciös om man kan säga så. För några dagar sedan vägde vi henne och jag blev så himla förvånad då hon hade gått ner 25 kg sedan vi vägde henne senast. Det är helt underbart och så himla skönt då hon alla andra vintrar blivit fet och ännu fetare. Så ensamma hagar och halm plus hö för Kajsa har varit det bästa vi har kommit på. Får se om hon håller sig lika fint i sommar men det tror jag och hoppas på.
 
Till själva träningen har jag ridit på mitt uteritts bett som har en hävstångseffekt i nackstycket och det har hjälpt väldigt mycket då Kajsa blir och är så fruktansvärt hård i munnen om jag ska försöka rida på andra bett, har testat både äpple bett som varit tre delat och vanligt tvådelat metall bett men det går knappt inte rida på det då hon inte lyssnar på det och är stenhård i munnen. Väldigt jobbigt, så har lagt det på hyllan och rider på mitt hävstångs bett kallat Gasch bett.  Funkar så himla mycket bättre och jag behöver inte ha en dragkamp hela tiden utan jag kan fokusera mera på hur jag sitter, ökningar och minskningar. Hon lyssnar faktiskt så himla bra på mig och så fort jag ber om något försöker hon faktiskt göra sitt bästa.
 
Liten uppdatering om hur det går. Det är så himla roligt att det går så bra framåt och jag är en så lycklig tjej som får rida på min fantastiska underbara häst!♥
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0