Välj SPF!

Något jag just nu har blivit mer och mer uppmärksammad på är det här med SPF. För ex antal år sedan brände jag mig så hårt i ansiktet att jag fick blåsor, blåsorna blev sedan till hård hud som sved och gjorde väldigt ont. Det tog lång tid innan det läkte, det gjorde så ont och sved så mycket att jag knappt kunde öppna munnen eller röra ansiktet i huvudtaget. Jag hade tur, idag har jag inga ärr eller andra men efter denna olyckliga dag då solen stod som högst och brände mitt ansikte. Detta hade inte hänt om jag visste att solskydd hade räddat mig men som barn tyckte jag bara det var jobbigt, kladdigt och obehagligt.
 
Varje dag då jag jobbar på Kicks och säljer dagkrämer vill ofta inte  kunder ha SPF i sina dagkrämer. Jag är väldigt undrande till detta då jag som vet vad solen kan göra med oss och våran hud, varför inte man väljer SPF? Många tror att man inte får en lika bra bränna i ansiktet om man har SPF i sin dagkräm, sant på sätt och vis men du får en snabb bränna och eventuellt bränner du dig och huden flagnar och du blir blek igen. Men använder du en dagkräm med SPF får du brännan under en längre period som kommer ger dig en mer hållfast bränna och du skyddar dig från de värsta strålarna som vårat ozonlager försöker skyddar oss från men som har blivit tunnare och tunnare.
 
Linda Hallberg visade för några veckor sedan en film som verkligen skrämde mig. Denna film handlar om hur våra hudar ser ut om man kollar  genom en ultravioletkamera. Jag blev väldigt skrämd och chockad av denna film och har sedan dess inte visstats ute utan SPF och kommer aldrig mer gå ut utan. Hudcancer och för tidigt åldrande är något jag inte vill problem med i mitt liv.
 
Här har ni filmen, ta er tid och se den och välj alltid SPF innan ni går ut!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0